Snackzin? Neem watermeloen!

Summer’s here!

Watermeloen. Je stopt hem in de koelkast en je snijdt er een stuk van af als je zin hebt in iets verkoelends. Lekker fris, niet te zoet. Watermeloen. Wat zit daar nu helemaal in behalve water? Zo’n 95% water, en dan nog ijzer, vezels, kalium, vitamine c, lycopeen (beschermt tegen kanker, hart en vaatziekten) en bètacaroteen. En die laatste is een antioxidant. Die beschermt je lichaamscellen tegen schadelijke invloeden. Bètacaroteen wordt omgezet in vitamine A, en dat is weer goed voor je huid, je haar en je ogen.

Tegenwoordig zitten er behoorlijk wat minder pitten in de meloen dan vroeger. Veel mensen halen de pitjes er uit. Ik laat ze gewoon zitten. Waarom? Er zit proteïne in de pitjes, en ze leveren ook vitaminen en mineralen. Je kunt ze zelfs roosteren hoorde ik. Nog nooit gedaan, maar laat het me vooral weten als jij het wel een keer probeert.

Watermeloen bevat aminozuren die bloeddrukverlagend zijn. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat wanneer je drie weken lang bij elke maaltijd een glas watermeloensap drinkt, de hoeveelheid arganine (beschermt tegen hartinfarcten) met 22% toeneemt.

Watermeloen is behalve lekker ook goed voor je lijn. Het werkt vochtafdrijvend, bevat weinig calorieën (37 per 100 gram!!) en omdat watermeloen ook vezels bevat vult een schaaltje ook nog eens. Wèg snackzin!
Nou. Genoeg redenen om je koelkast te vullen met watermeloen. Op naar de winkel!

Summer’s here!

Zomer. Het zijn warme dagen. De zomer is de Yang tijd in het jaar. We laden onze energie op aan de zon. Gedurende deze maanden is het verstandig om extra aandacht aan je hart en je ingewanden te besteden. Deze organen werken hard in dit seizoen. Zorgen voor een efficiënte bloedcirculatie, voor het regelen van je temperatuur, vertering en opname van voeding en je hormoonbalans.

Nu de dagen lang en warm zijn is het gemakkelijk om uit te drogen, geprikkeld en moe te zijn, zeker als je leven niet in balans is. Druk op je werk nog voor de vakantie begint, minder vrije tijd. Daar kun je iets aan doen door in de tijd die je hebt de natuur in te gaan. Niet om een eind in de hitte te gaan hollen, maar wel door een relaxte wandeling te maken. In het bos, langs een rivier. Extra op je voeding te letten. Hou het licht, eet geen zware gerechten die je lichaam veel energie kosten om te verteren.
Doe je aan yoga? Sluit je ogen dan eens tijdens je asana’s. Volg je gevoel, je intuïtie. Luister naar die stem diep in je. Je lichaam weet wat het nodig heeft. In de zomer zijn restorative yoga-vormen methodes die er voor zorgen dat je los kunt laten. Intuïtief in een goede houding kunt komen zodat je kunt ontspannen en goed kunt ademen.
In mijn zomer-yin lessen vind je ontspanning. Langzame, stille bewegingen. Bewegingen waarin je je Qi, je adem en de aandacht voor je lichaam voelt. Na een yin-les is alles los en voel je je relaxt. Kom gerust een les meedoen. Op maandagavond bij mij thuis (ik heb nog twee plekjes vrij), of op woensdagavond in de sportschool.
In de sportschool wordt gewerkt met een zomerrooster. Van 6 juli tot en met 13 augustus vervallen de vrijdagmorgenlessen daar.

Geslaagd RYT200!

Geslaagd RYT200 docent!

Het was een achtbaan. Anderhalf jaar om het weekend opleiding. Huiswerk, lesgeven, groeien, investeren. Het was geweldig, een van de mooiste trajecten in mijn leven. Vandaag kreeg ik heel mooi nieuws. Ik ben geslaagd voor mijn RYT200 Yogaexamen. Ik ben officieel RYT200 docent! En zó blij! Hoera! Voor mij en mijn medestudenten die het gehaald hebben!

Over RYT200 en grenzen

De afgelopen periode was ik druk. Met werk, met het afronden van mijn yogadocentopleiding en het geven van yogalessen. Het vroeg veel van me. Weinig rust. Hard werken en gewoon doorgaan. Want ik wilde slagen. Ik wilde het halen. Als je maar doorgaat en doorgaat, trekt je lichaam vanzelf een keer aan de noodrem om je tot stoppen te dwingen. In mijn geval kreeg ik acute bronchitis. In de zomer. In een week waarin het over de 25 graden was. Ademhalen is dan niet meer zo vanzelfsprekend als je denkt. De hele dag benauwd. Hoesten. Een batterij aan medicijnen gekregen van de huisarts. En toch doorgaan. Want ja. Dat diploma moet wel behaald worden. Kijk, de melkboer mag yogales geven, yogadocent is geen beschermd beroep, maar eigenlijk moet je daar geen yogalessen willen volgen. Want het is wel fijn als je yogadocent weet hoe je lichaam in elkaar zit, hoe het zit met energiebanen in je lichaam en hoe je een houding uitvoert zonder daarbij blessures op te lopen.

Maar yoga is meer dan een reeks houdingen. De houdingen die je tijdens yoga uitvoert, zijn maar één onderdeel van een achtvoudig pad om het uiteindelijke doel te bereiken. Verlichting. Een doel dat voor weinigen van ons weggelegd is. En dus doen we wat we kunnen. Reflecterend op de afgelopen maanden realiseerde ik me gisteren dat ik de afgelopen tijd veelvuldig over mijn eigen grenzen ben gegaan om doelen te bereiken. Dat is niet echt ahimsa voor mezelf. Niet echt geweldloos. Ahimsa is de basis van alles. Dáár begint het mee. Dat leer ik mijn yogaleerlingen in mijn lessen. “Practice what you preach”, dacht ik. Ik heb zelf ook elke dag weer te leren! De periode tussen nu en november ga ik dus een stap terug doen. Geen workshops, geen opleidingen volgen voor mijn vertrek naar India. Mijn lichaam wat meer rust gunnen en zelf meer aan mijn eigen practise werken. Want yogales geven is iets héél anders dan yogales vólgen! Was het voor niets? Niets is ooit voor niets. Je leert elke dag weer. Ik zie jullie heel graag binnenkort in mijn lessen, als geregistreerd RYT200 docent!

Ayurveda

Ik eet sinds half januari ayurvedisch/satvic. Ayurveda is een holistisch medisch systeem dat in India veel gebruikt wordt. Het betekent letterlijk “de wetenschap van het leven”. Het is ruim 5000 jaar oud. Sinds 2009 is mijn eetpatroon compleet gewijzigd en eet ik gezond. Maar ook in gezond eten kun je variëren. Soms denk je namelijk dat je gezond eet, maar past dat eten niet bij hoe jouw lichaam in elkaar zit. Ik eet verse, gezonde voeding zonder chemische toevoegingen en geraffineerde suikers en hou daarbij rekening met mijn lichamelijke consistentie volgens de ayurvedische leer. Je constitutie bestaat uit dosha’s. Elementenparen. Ik ben hoofdzakelijk pitta (vuur + water) , kapha (water + aarde) en heb veel minder vata (lucht + ruimte) in mijn constitutie. Aan de hand van mijn constitutie pas ik de voeding die ik eet aan. Zo eet ik bijvoorbeeld niet meer scherp, omdat dat het vuur in mij aanwakkert. Dat is in drukke perioden, waarin pitta teveel vertegenwoordigd is, niet handig. Ik ben er onderzoekend en ervarend in, maar ik kan na een paar maanden wel zeggen dat het mijn lichaam goed doet. Minder lichamelijke problemen, klachten. Helderder, scherper in mijn hoofd, meer focus. En dat is fijn. Ik voel tegenwoordig vrij goed aan wat mijn lichaam wel of niet nodig heeft. Afgelopen zaterdag hadden we het in de opleiding over Ayurveda. Het onderwerp boeit me, en gelukkig kregen we een aantal boekentips om verder te lezen en kennis uit te breiden. Ik bestelde ze gisteren en ook meteen een ayurvedisch kookboek omdat ik dan minder over gerechten na hoef te denken. Die kwamen daarnet binnen en wat een inspiratie geeft dat gelijk. Elke dag leren, ervaren en groeien. Op het yogapad verveel je je nooit!

De week van zorg en welzijn

Deze week is het de week van de zorg en welzijn. Er zijn veel initiatieven georganiseerd binnen gemeenten om binnen te lopen bij een gezondheidscentrum, verzorgingstehuis of een welzijnsorganisatie. Ben je al eens binnengelopen bij een gemeentelijk initiatief dat gezondheid en welzijn ondersteunt? Ik ben er, na de viering van Vrouwendag in Rhenen afgelopen zaterdag, wat meer mee bezig. Er zijn zoveel mensen die moeite hebben met hun gezondheid en hun welbevinden. Hoe kan ik helpen dat te ondersteunen?
Ik loop al een tijd rond met het idee om yogales te gaan geven aan statushouders. Ik vind dat een prachtige doelgroep. Mensen die huis en haard verlaten hebben omdat daar geen toekomst meer was, of omdat ze er voor hun leven vreesden. Mensen die vreselijk veel hebben meegemaakt, hier een leven op moeten zien te bouwen in een samenleving die zo anders is dan de samenleving die ze gewend zijn. Waar veel van het vertrouwde weg is. Hoe zorg je dan voor je welzijn? En wat kan ik mensen die getraumatiseerd zijn, zoveel stress hebben gehad bieden? Het antwoord is simpel. Yoga.
Wat is dat nu, Yoga. Dat is voor iedereen anders, maar voor mij gaat yoga om de reis naar binnen. Ik onderzoek ik het beste contact kan maken, verbinding kan zoeken met mijn lichaam, mijn bewustzijn. De manier waarop ik leef, de etiketten die ik op situaties of dingen plak vanuit nieuw perspectief te zien en los te laten. Zo min mogelijk meteen oordelen (daar ben ik best goed in) en vooral: voelen. Iedereen beleeft iets anders. De een vindt zichzelf in meditatie, de ander in het beoefenen van asana’s, de ander in pranayama of een combinatie van die dingen. Voor mij werkt pranayama gecombineerd met meditatie goed. Door ademhalingsoefeningen kom ik het best bij emotie, gevoel. Dat opent poorten naar waarheid. Mijn waarheid. Dat biedt licht op hoe ik me voel of denk over bepaalde zaken. Daarin hervind ik veiligheid en kan ik uiteindelijk ontspannen en loslaten.

Statushouders kunnen we wat ontspanning gebruiken, en dus ging ik zaterdag in gesprek met vrouwen die initiatieven ontplooien qua welzijnswerk in de Westpoort in Rhenen. Binnenkort gaan we verkennen wat er mogelijk is om statushouders wekelijks een uur te laten verbinden met hun eigen lichaam, geest en te ontspannen. Daar verdien ik geen cent aan, maar het maakt me wel heel gelukkig om dat te mogen weggeven. Da’s ook yoga; dat noemen we Karmayoga!

Manon Koster registered Slim & Shape Yogadocent

Change in Motion Yoga werkt samen met Manon Koster. Manon is behalve een erg fijn mens een fantastische yogadocent met veel empathie, drive en veel vakkennis. Heel recent haalde Manon haar Slim & Shape yogadocent examen. Dat betekent dat ze als registered Slim & Shape docent overal Slim & Shape lessen mag geven. Wat heb jij daar aan? Veel! Vooral als je wat kilo’s wilt verliezen, worstelt met vastgeroeste voedingspatronen en je je niet fit voelt. Slim & Shape yoga is een goede manier om gezonder te leven, je spijsvertering te beïnvloeden en je lichaam weer fit te krijgen. Geen stress, lekker bewegen en ook nog eens goed in je lichaam zitten. Dat wil toch iedereen? Woon je in het zuiden van Nederland? Dan bof je, want dan kun je les volgen bij Manon of haar inhuren voor een sessie bij jou op kantoor.

Meer weten over Slim & Shape? Klik hier

BewarenBewaren

Pause. Reflect. Connect.

Maandag. Hoe ben je de dag begonnen? Zit je al weer in de waan van alle dag, jouw ratrace?

Wat ik je gun deze week: sta even stil. Neem een pauze. Reflecteer over alle zaken die nu spelen in je leven en bedenk hoe je rust kunt brengen in een druk bestaan. En vooral: maak verbinding. Met je lichaam. Hoe voelt het aan? Hoe is het met je ademhaling?

Vorige week had ik het over meditatie. Ben je daarmee begonnen en vind je het lastig je gedachten in toom te houden? Dwalen ze steeds weg? Dit weekend leerde ik een prachtige zin die je kunt gebruiken als mantra tijdens je ademhaling.

Ik  (adem in), Ben (adem uit), Hier (adem in), Nu (adem uit), In (adem in) Dit (adem uit).

“Ik ben hier nu in dit”. Niets zweverigs aan. En het werkt zo goed!