Pranayama

Merk jij je adem wel eens op? Je kunt er veel door leren.
Adem is veel meer dan gewoon een middel om zuurstof te inhaleren.
Je kunt een heleboel met je adem regelen. Je stressniveau bijvoorbeeld. Je hartslag. Je bloeddruk.
Adem is ook de poort naar je emotie. Aandacht voor je lichaam, aandacht om te voelen. Wil je dat eens uitproberen? Je bent welkom een groepsles te komen volgen of contact met me op te nemen als je dat liever in een privé-setting doet.

Kundalini Yoga Coaching

Herken je deze vragen?
Doe ik wel het juiste in mijn leven?
Is dit het nou?
Wie ben ik eigenlijk?
Wat moet ik doen?
Is het niet de tijd voor een volgende stap?
Kundalini yoga coaching kan je misschien helpen. De combinatie van Kundalini yoga en coaching is een krachtige manier om je lichaam en geest te verbinden. In de coaching kan ik je helpen je doelen te bepalen en te ontdekken wat echt bij je past. Blokkades opruimen, helderheid en inzicht om je doel te bereiken.

Spreekt het idee om een verandering waar je al lang tegen aanhikt in gang te zetten? Kom je er steeds maar niet aan toe om dat alleen te doen? Bel of mail me dan om een gratis intakegesprek in te plannen. Dat kan bij mij thuis, maar wegens covid-19 ook online via FaceTime, Skype of MS Teams. In de intake onderzoeken we je hulpvraag, je doelen en blokkades. Aan de hand daarvan maak ik een actieplan om samen te werken aan het bereiken van jouw doel. Klaar voor verandering? Klaar voor transformatie?
Voel je welkom!

 

Doe mee met PowerWalk op vrijdagmorgen!

Op 5 april starten we ’s morgens met een PowerWalk programma. Elf weken lopen in een stevig tempo met oefeningen tussendoor. De spierversterkende oefeningen die tussendoor worden gedaan zorgen ervoor dat je meer vet verbrandt, meer spiermassa opbouwt en je conditie verbetert. Je werkt aan je gezondheid en hebt plezier, hierdoor is het makkelijk vol te houden en wordt het niet saai. In die elf keer gaan we het tempo opbouwen, flink doorlopen, rek-, en strekoefeningen doen en heuveltjes op en af. We starten op vrijdagochtend 5 april bij de Reumersweg in Rhenen op de hoek bij de Volkstuintjes en het waterschapsgebouwtje. Daar kan iedereen zijn fiets of auto goed kwijt. Van daar lekker het bos in lopen, cardio gerichte oefeningen maar ook mindful walks voor afbouw. Gevarieerde lessen dus waarin je conditie opbouwt en stretcht. Het programma omvat 11 lessen en kost 66 euro. 
Zin in? Schrijf je snel in via het boekingssysteem: momoyoga.nl/change-in-motion-yoga

Yin Yoga is Fascia-nating!

Ik vind het mooi om yogi’s naar een ander niveau van bewustzijn te begeleiden. Het is fijn als je je lichaam goed kunt “lezen” en begrijpt wat er aan de hand is. Daarom leg ik je tijdens de lessen ook uit wat je waar kunt voelen en waarvoor we nu precies oefeningen doen. Het gaat namelijk niet alleen om je spieren. Sterker nog: spierflexibiliteit is maar ongeveer 30% van de reden waarom mensen houdingen wel of niet kunnen doen. Lichaamsverhoudingen, bindweefseldichtheid en skeletcompressies spelen allemaal een rol. In elke houding zijn er aanpassingen mogelijk om voor jou de beste manier te vinden. Yoga is voor iedereen. Yin yoga is fascia-nating!

“Maar voor jou is dat toch gemakkelijk?”

Mensen gaan er vaak vanuit dat een yogadocent bedreven is in alle aspecten van yoga en dat ik al die asana’s en stappen op het achtvoudig pad met gemak volg. Niets is minder waar. Er zijn dagen dat ik worstel. Met de beperkingen van mijn lichaam, mijn gezondheid. Met onrust in mijn gedachten, de wervelingen in mijn geest. Niets menselijks is me vreemd. En juist die imperfecties zijn nuttig. Omdat ik er van leer. Omdat het me iedere keer weer confronteert met feilbaarheid, de noodzaak om te blijven oefenen, mediteren, en relativeren. Yoga “zweverig”? Verre van. Voeten in de klei. Werken. Accepteren wat ik moeilijk vind te accepteren en steeds weer opnieuw leren los te laten, in het nu te leven. Weet dus, volgende keer dat je mij, of willekeurig elke andere yogadocent tegen komt, dat ik met dezelfde dingen worstel als jij. Dat ik misschien meer kennis heb door mijn opleiding en daardoor weet wat en hoe te doen, maar dat dat niet altijd lukt. We zijn hetzelfde in veel dingen. In onze noden, onze deugden, onze twijfels en weerstand. Morgen weer een dag. Dan sta ik dus weer de balansoefeningen te doen die me zwaar vallen, en probeer ik weer een moment te vinden om wèl te mediteren!

Tegenstellingen ervaren in Yoga Nidra

In yoga nidra werken we soms met tegenstellingen. Ik vraag je dan bijvoorbeeld een zwaar gevoel in het lichaam op te roepen. Fysieke zwaarte is een sensatie die gepaard gaat met diepe spier-skelet ontspanning.

“Je lichaam voelt zo zwaar dat het in de vloer zakt” fungeert als een instructie voor de hersenen die de prikkel geeft ‘te laten gaan’ en de last vrij te geven. Dat geeft de ervaring dat het lichaam zich bijna samenvoegt met het oppervlak waarop het ligt.

Na het versterken van het gevoel van zwaarte, is de tegenstelling zwaarte vervangen door de sensatie van lichtheid: “Roep een gevoel van lichtheid en gewichtloosheid in alle delen van de lichaam … Je lichaam voelt zo licht … het lijkt weg te zweven
van de vloer. “

Waarom zijn die tegenstellingen nu zo nuttig? Het oproepen van de tegenovergestelde sensatie is geen willekeurige keuze, maar heeft een elektrofysiologische werking op de hersenen. Wanneer een neuron een signaal geeft, wordt er een impuls doorgegeven en geregistreerd in de hersenen. Maar als dezelfde cel voor een langere tijd herhaaldelijk blijft vuren voor wordt zijn boodschap niet langer erkend door de hersenen. Dan wordt het een constante elektrische achtergrondfunctie van het centrale zenuwstelsel.

Een goed voorbeeld hiervan is je reukzin. Bij het betreden van een kamer waar wierook brandt, ben je je in eerste instantie erg bewust van de geur. Maar na een tijdje in de kamer te hebben gestaan, ontwikkel je je sensorische onoplettendheid en merk je de eerder overweldigende geur niet meer op. Het brein raakt aan de prikkel gewend en houdt al snel op het als belangrijk te registreren.

Tijdens yoga nidra, bij het ontwikkelen van de sensatie van zwaarte door het hele lichaam, krijgt je brein een salvo van specifieke impulsen. Na een tijdje zullen de hersenen deze impulsen en de verbinding beginnen te negeren. Het bewustzijn van het lichaam wordt tijdelijk verplaatst. Het gevoel van lichtheid ontstaat dan spontaan als ons bewustzijn vrijheid ervaart van je fysieke lichaam. Het resultaat is dat ons bewustzijn kan bepalen welke ervaringen door het lichaam kunnen worden gevoeld.

Het ontwikkelen van emotionele controle

Door stimulatie van specifieke delen van je brein (de hypothalamus, je limbische systeem en amygdalaire gebieden van de hersenen) kun je specifieke emotionele reacties op te wekken, inclusief woede, agressie en angst. Voor de meeste mensen deze negatieve gevoelens zijn moeilijker te beheersen dan positieve emoties zoals liefde, vreugde, veiligheid en plezier. Soms word je in Yoga Nidra gevraagd “bedreigende emoties” op te roepen, in een diepe staat van ontspanning en observatie in de oefening. De tegenstelling daarna is dan het oproepen van blijdschap en plezier.

Deze praktijk brengt de gelijktijdige bedieningszenuw met zich mee circuits in de tegenovergestelde hersenhelften die onder normale omstandigheden nooit op dezelfde manier werken. Zo wordt een nieuw neuronaal circuit opgezet dat
bevat twee voorheen onverenigbare bewustzijnstoestanden gelijktijdig verbind; bijvoorbeeld liefde en haat, plezier en pijn, vreugde en verdriet. Dit gebeurt op zo’n manier dat ontspanning en bewustzijn in conflict en het contrast in de emotionele reacties worden gehandhaafd.

Door het regelmatig beoefenen wordt dit nieuwe circuit een normale reactie, waardoor de je geleidelijk kan verder gaan in het overwinnen van barrières en dualiteit. Yoga nidra ontwikkelt zo de controle over de emotionele reacties en autonome reacties. Dat kun je in het dagelijkse leven merken door een toename in je emotionele controle en een steeds bewustere staat van zijn.

bron: Yoga Nidra, Swami Satyananda Saraswati; Yoga Publications Trust, Munger, Bihar, India

Over weerstand gesproken

In de les kom je soms jezelf tegen. Weerstand en yoga. Ze zijn aan elkaar verbonden. Patanjali schreef: “De houding begint pas wanneer je eruit wilt komen”.
Het is interessant om de weerstand te onderzoeken: Waar heb je weerstand tegen? Waar voel je de weerstand? Word je uitgedaagd, of voel je angst voor een bepaalde houding? Is het fysiek, voel je dat je niet verder kan, aan je spieren – verzuring -, of is het mentale weerstand?
“Ik kan dit niet.”
“Ik wil dit niet.”
“Ik moet zo vast plassen. Dan kan ik even weg”
“Wat doe ik hier?! Waarom kan mijn buurvrouw dit wel?!”
Herkenbaar? 
In de lessen leer je hoe je met weerstand om kunt gaan. Leer je beïnvloeden via adem. Leer je los te laten. Wat het ook is, laat het er zijn. Het gaat erom wat jij met de weerstand doet en of je openstaat voor groei. Kun je er met je gedachten bij blijven? Kun je jouw grenzen en lichaam respecteren? Onderzoek wat er met jou gebeurt als je de weerstand toelaat en los kunt laten. Door jezelf geen geweld aan te doen, maar misschien wel grenzen te verleggen en even buiten je comfort zone te stappen. In weerstand zit de groei – en die vind je als je kunt accepteren wat er is en ruimte maakt. Volgende week weer yoga in De Westpoort. Ik zie je dan graag terug!

Nieuw in Rhenen: Yoga Nidra

Maandagavond starten de Yoga lessen in De Westpoort. Ik heb er zin in de lessen te gaan geven! Om 19:00 uur starten we met Yin yoga. Deze vorm van Yoga is bij veel mensen bekend en heel populair. Nieuw in Rhenen zijn de Yoga Nidra lessen. Daar krijg ik regelmatig vragen over. Yoga Nidra brengt rust, maar niet alleen mensen die slecht slapen of last hebben van veel stress hebben hier baat bij. De ontspannen vorm van yoga (je ligt de hele les ontspannen op je mat) brengt je in een diepe staat van ontspanning. En daar rust je niet alleen lichamelijk van uit, maar ook geestelijk.

Na een Yoga Nidra les val je makkelijker in slaap en als je een slechte doorslaper bent, zul je merken dat je ’s nachts minder lang wakker ligt. Maar Yoga Nidra heeft ook andere voordelen als: een rustig hoofd, betere concentratie, meer energie, meer creativiteit en zelfs meer liefde voor jezelf.

Slaap van de yogi

Yoga nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’ of ‘slaap van de yogi’. Het is rond 1950 ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati – oprichter van de Bihar School of Yoga in India. Hij ontdekte dat er een stadium tussen waken en slapen bestaat waarin je niet echt meer wakker bent maar ook niet slaapt. Als je deze staat van zijn bereikt, vloeit de spanning zowel uit je lichaam als uit je hoofd weg.

Ik leerde Yoga Nidra tijdens mijn advanced Yoga Teacher Training in India, de bakermat van yoga. In tegenstelling tot bij andere vormen van yoga, doe je bij yoga nidra geen zittende en/of staande houdingen. Je ligt zo stil mogelijk op je mat in savasana, de eindhouding van (bijna) elke yogales, eventueel met een deken over je heen. Tijdens een yoga nidra sessie leidt mijn stem je door de verschillende fases van de oefening heen. Het is niet de bedoeling dat je deze stappen zelf in je hoofd oproept, maar dat je je laat begeleiden. Je moet je namelijk volledig kunnen ontspannen en niks actiefs hoeven doen. Yoga Nidra is voor iedereen geschikt, maar als je last hebt van veel stress, slaaptekort is deze vorm van yoga een geweldig middel om jezelf te resetten. Yoga Nidra is ook heel geschikt als onderdeel van een hersteltraject na een langdurige ziekte waarin je het contact met je lichaam en het vertrouwen daarin kwijt bent geraakt. Na Yoga Nidra voel je je ontspannen en uitgerust.

Ik werk met een online boekingssysteem voor de lessen. Ben je nieuwsgierig naar een Yoga Nidrales? Je kunt het lesrooster bekijken en je les boeken via momoyoga.nl/change-in-motion-yoga