The journey inwards

Overmorgen start mijn lange verblijf in India, waar ik mijn 500RYT ga voltooien. Ik zal dan minder goed bereikbaar zijn omdat de focus daar, op studie en yogic life zal zijn. Ook de berichten hier zullen veel minder frequent zijn. In de derde week van januari ben ik er weer voor jullie.

Japa Meditatie

Ik heb het hier regelmatig over meditatie. Een van de dingen die je kunt doen om je geest te doen stoppen met wervelen, is het herhalen van een mantra. Dat noemen we Japa meditatie. Je zoekt daar een mantra voor uit die je helpt tijdens de meditatie, die past bij het pad dat aansluit bij de situatie. Ik gebruik een mala (een kralenketting met 108 kralen, een soort gebedsketting) tijdens de meditatie. Bij elke herhaling pak ik een volgende kraal in de ketting, net zolang tot ik rond ben. Om bekend te worden met deze vorm van meditatie chant je een mantra 40 dagen achter elkaar. Veertig dagen herhalen creëert een nieuwe gewoonte. Dan begin je veranderingen waar te nemen in je bewust zijn.

Mala

Een paar voorbeelden van mantra’s die je kunt gebruiken tijdens de Japa Meditatie.

1. Om
Om is de meest krachtige mantra. Om vibreert in je lichaam. Om is het al. Zeg het hardop en voel wat het doet met je lichaam en je bewustzijn.
2. So Hum
So Hum betekent “Ik ben dat”. Je kunt de mantra het makkelijkst herhalen op het ritme van je ademhaling. Dat zorgt er ook voor dat je beter kunt focussen.
3. Om Shanti, Shanti, Shanti
Om is het universele vers. Shanti betekent vrede. Je zegt drie keer Shanti omdat dat representatief is voor je lichaam, je geest en spraak.

Dharana

Dit weekend was ik bij mijn vriendin Petra. We volgden samen de 100 uurs opleiding aan de Yogadocentopleiding en terwijl ik daar verder ging om mijn 200 uuropleiding te voltooien koos zij er voor om dat deel in India te doen. Dit weekend zagen we elkaar weer en we hadden elkaar veel te vertellen. Over onze wederzijdse vervolgopleidingen, over stappen in ons leven, op het yogapad. We hebben beiden een voorliefde voor pranayama en mediteren. Zij vertelde me over de avonden in Samatva Yogalaya en een methode die daar gebruikt wordt om de aandacht beter naar binnen te richten. Stap 6 op het achtvoudig pad van Pantajali. Dharana, ofwel concentratie. De aandacht op één punt richten. Het verstand, ego en rede onder controle brengen. Hoe ga je om met je verstand? Het verstand is het geheel van gedachten die heel moeilijk onder controle te brengen zijn omdat ze zo snel wisselen. Door te kijken hoe we denken en op welke wijze we ons verstand kunnen gebruiken is het mogelijk om ons zonder verwarring op één ding te richten. In India gebruikten ze daar een kaars voor. Kaarsmeditatie. Geïntrigeerd ging ik daar gisteren mee aan de slag. Het is niet moeilijk, je hebt er alleen kaarslicht, tijd en (innerlijke) rust voor nodig.

Gisteravond zette ik een kaars op een meter afstand en stak hem aan. Daarna deed ik de lichten uit en ging ik op mijn bolster zitten. Rustig ademen, de punt van mijn tong tegen het gehemelte en dan in de kaars kijken. De aandacht richten op het blauwe gedeelte van de vlam. In het begin dwalen je gedachten af, maar het wordt al snel gemakkelijker, zeker als je gewend bent te mediteren. Elke keer als je gedachten afdwalen breng je de aandacht terug naar de vlam. Gisteravond merkte ik dat het na een poosje lijkt alsof de vlam dichterbij komt. Een beetje alsof het licht je vult, er geen afstand meer is. Ik werd er heel rustig van. Aan het eind sloot ik mijn ogen, ademde een aantal keren heel diep in, hield mijn adem een paar seconden vast, ademde toen uit en hield ook daar de adem weer vast voor ik weer inademde.   Stilte, focus en het voelde licht en vredig aan. Vannacht sliep ik heel vast en dat is voor mijn doen uitzonderlijk. Wat het leegmaken van je hoofd met je kan doen. “Get out of your head, get into your heart”. Just be. Dat is álles dat je nodig hebt om tot rust te komen. Ik ga deze oefening de komende weken thuis herhalen, en natuurlijk zal hij ook tijdens mijn opleiding in India terugkomen. Nieuwsgierig geworden? Je weet nu hoe het werkt. Laat me gerust weten wat je ervaringen zijn met deze vorm van concentratie en meditatie!

Snackzin? Neem watermeloen!

Summer’s here!

Watermeloen. Je stopt hem in de koelkast en je snijdt er een stuk van af als je zin hebt in iets verkoelends. Lekker fris, niet te zoet. Watermeloen. Wat zit daar nu helemaal in behalve water? Zo’n 95% water, en dan nog ijzer, vezels, kalium, vitamine c, lycopeen (beschermt tegen kanker, hart en vaatziekten) en bètacaroteen. En die laatste is een antioxidant. Die beschermt je lichaamscellen tegen schadelijke invloeden. Bètacaroteen wordt omgezet in vitamine A, en dat is weer goed voor je huid, je haar en je ogen.

Tegenwoordig zitten er behoorlijk wat minder pitten in de meloen dan vroeger. Veel mensen halen de pitjes er uit. Ik laat ze gewoon zitten. Waarom? Er zit proteïne in de pitjes, en ze leveren ook vitaminen en mineralen. Je kunt ze zelfs roosteren hoorde ik. Nog nooit gedaan, maar laat het me vooral weten als jij het wel een keer probeert.

Watermeloen bevat aminozuren die bloeddrukverlagend zijn. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat wanneer je drie weken lang bij elke maaltijd een glas watermeloensap drinkt, de hoeveelheid arganine (beschermt tegen hartinfarcten) met 22% toeneemt.

Watermeloen is behalve lekker ook goed voor je lijn. Het werkt vochtafdrijvend, bevat weinig calorieën (37 per 100 gram!!) en omdat watermeloen ook vezels bevat vult een schaaltje ook nog eens. Wèg snackzin!
Nou. Genoeg redenen om je koelkast te vullen met watermeloen. Op naar de winkel!

Summer’s here!

Zomer. Het zijn warme dagen. De zomer is de Yang tijd in het jaar. We laden onze energie op aan de zon. Gedurende deze maanden is het verstandig om extra aandacht aan je hart en je ingewanden te besteden. Deze organen werken hard in dit seizoen. Zorgen voor een efficiënte bloedcirculatie, voor het regelen van je temperatuur, vertering en opname van voeding en je hormoonbalans.

Nu de dagen lang en warm zijn is het gemakkelijk om uit te drogen, geprikkeld en moe te zijn, zeker als je leven niet in balans is. Druk op je werk nog voor de vakantie begint, minder vrije tijd. Daar kun je iets aan doen door in de tijd die je hebt de natuur in te gaan. Niet om een eind in de hitte te gaan hollen, maar wel door een relaxte wandeling te maken. In het bos, langs een rivier. Extra op je voeding te letten. Hou het licht, eet geen zware gerechten die je lichaam veel energie kosten om te verteren.
Doe je aan yoga? Sluit je ogen dan eens tijdens je asana’s. Volg je gevoel, je intuïtie. Luister naar die stem diep in je. Je lichaam weet wat het nodig heeft. In de zomer zijn restorative yoga-vormen methodes die er voor zorgen dat je los kunt laten. Intuïtief in een goede houding kunt komen zodat je kunt ontspannen en goed kunt ademen.
In mijn zomer-yin lessen vind je ontspanning. Langzame, stille bewegingen. Bewegingen waarin je je Qi, je adem en de aandacht voor je lichaam voelt. Na een yin-les is alles los en voel je je relaxt. Kom gerust een les meedoen. Op maandagavond bij mij thuis (ik heb nog twee plekjes vrij), of op woensdagavond in de sportschool.
In de sportschool wordt gewerkt met een zomerrooster. Van 6 juli tot en met 13 augustus vervallen de vrijdagmorgenlessen daar.

Geslaagd RYT200!

Geslaagd RYT200 docent!

Het was een achtbaan. Anderhalf jaar om het weekend opleiding. Huiswerk, lesgeven, groeien, investeren. Het was geweldig, een van de mooiste trajecten in mijn leven. Vandaag kreeg ik heel mooi nieuws. Ik ben geslaagd voor mijn RYT200 Yogaexamen. Ik ben officieel RYT200 docent! En zó blij! Hoera! Voor mij en mijn medestudenten die het gehaald hebben!

Over RYT200 en grenzen

De afgelopen periode was ik druk. Met werk, met het afronden van mijn yogadocentopleiding en het geven van yogalessen. Het vroeg veel van me. Weinig rust. Hard werken en gewoon doorgaan. Want ik wilde slagen. Ik wilde het halen. Als je maar doorgaat en doorgaat, trekt je lichaam vanzelf een keer aan de noodrem om je tot stoppen te dwingen. In mijn geval kreeg ik acute bronchitis. In de zomer. In een week waarin het over de 25 graden was. Ademhalen is dan niet meer zo vanzelfsprekend als je denkt. De hele dag benauwd. Hoesten. Een batterij aan medicijnen gekregen van de huisarts. En toch doorgaan. Want ja. Dat diploma moet wel behaald worden. Kijk, de melkboer mag yogales geven, yogadocent is geen beschermd beroep, maar eigenlijk moet je daar geen yogalessen willen volgen. Want het is wel fijn als je yogadocent weet hoe je lichaam in elkaar zit, hoe het zit met energiebanen in je lichaam en hoe je een houding uitvoert zonder daarbij blessures op te lopen.

Maar yoga is meer dan een reeks houdingen. De houdingen die je tijdens yoga uitvoert, zijn maar één onderdeel van een achtvoudig pad om het uiteindelijke doel te bereiken. Verlichting. Een doel dat voor weinigen van ons weggelegd is. En dus doen we wat we kunnen. Reflecterend op de afgelopen maanden realiseerde ik me gisteren dat ik de afgelopen tijd veelvuldig over mijn eigen grenzen ben gegaan om doelen te bereiken. Dat is niet echt ahimsa voor mezelf. Niet echt geweldloos. Ahimsa is de basis van alles. Dáár begint het mee. Dat leer ik mijn yogaleerlingen in mijn lessen. “Practice what you preach”, dacht ik. Ik heb zelf ook elke dag weer te leren! De periode tussen nu en november ga ik dus een stap terug doen. Geen workshops, geen opleidingen volgen voor mijn vertrek naar India. Mijn lichaam wat meer rust gunnen en zelf meer aan mijn eigen practise werken. Want yogales geven is iets héél anders dan yogales vólgen! Was het voor niets? Niets is ooit voor niets. Je leert elke dag weer. Ik zie jullie heel graag binnenkort in mijn lessen, als geregistreerd RYT200 docent!

Ayurveda

Ik eet sinds half januari ayurvedisch/satvic. Ayurveda is een holistisch medisch systeem dat in India veel gebruikt wordt. Het betekent letterlijk “de wetenschap van het leven”. Het is ruim 5000 jaar oud. Sinds 2009 is mijn eetpatroon compleet gewijzigd en eet ik gezond. Maar ook in gezond eten kun je variëren. Soms denk je namelijk dat je gezond eet, maar past dat eten niet bij hoe jouw lichaam in elkaar zit. Ik eet verse, gezonde voeding zonder chemische toevoegingen en geraffineerde suikers en hou daarbij rekening met mijn lichamelijke consistentie volgens de ayurvedische leer. Je constitutie bestaat uit dosha’s. Elementenparen. Ik ben hoofdzakelijk pitta (vuur + water) , kapha (water + aarde) en heb veel minder vata (lucht + ruimte) in mijn constitutie. Aan de hand van mijn constitutie pas ik de voeding die ik eet aan. Zo eet ik bijvoorbeeld niet meer scherp, omdat dat het vuur in mij aanwakkert. Dat is in drukke perioden, waarin pitta teveel vertegenwoordigd is, niet handig. Ik ben er onderzoekend en ervarend in, maar ik kan na een paar maanden wel zeggen dat het mijn lichaam goed doet. Minder lichamelijke problemen, klachten. Helderder, scherper in mijn hoofd, meer focus. En dat is fijn. Ik voel tegenwoordig vrij goed aan wat mijn lichaam wel of niet nodig heeft. Afgelopen zaterdag hadden we het in de opleiding over Ayurveda. Het onderwerp boeit me, en gelukkig kregen we een aantal boekentips om verder te lezen en kennis uit te breiden. Ik bestelde ze gisteren en ook meteen een ayurvedisch kookboek omdat ik dan minder over gerechten na hoef te denken. Die kwamen daarnet binnen en wat een inspiratie geeft dat gelijk. Elke dag leren, ervaren en groeien. Op het yogapad verveel je je nooit!