De kracht van de ademhaling

Iedereen die wel eens aan yoga doet weet het. Het is heel lastig de gedachtenstroom in je hoofd stil te leggen. Om je geest rustig te laten worden. Er is een middel dat je kan helpen. Pranayama, ofwel: ademhalingsoefeningen.

In mijn 40-dagen Yogic Life tijd, focus ik o.a. op pranayama. Het helpt me rustiger te worden, beter te kunnen focussen en te zien en accepteren wat er ècht aan de hand is.

Ademhaling heeft een directe invloed op je mentale staat van zijn. Het zijn communicerende vaten. Als de één reageert, reageert de ander. Let er maar eens op. Als je je onrustig voelt is de ademhaling waarschijnlijk kort en oppervlakkig. Als je je ademhaling dieper en rustiger maakt, zul je rustiger worden. Laatst las ik een mooie metafoor. De blauwe hemel is er altijd, ook al is de hemel bewolkt. We zien meestal niet wat en wie we zijn omdat er zoveel gedachten en afleidingen zijn die verhinderen te zien wat er werkelijk speelt. Dat is alleen mogelijk als de bewolking, de afleiding, weg is. Daarvoor is stilte in de gedachtenstroom nodig. Een heldere blauwe lucht. Dat kun je niet forceren, maar je kunt wel ideale omstandigheden creëren om die ruimte te krijgen. Door de ademhaling te beheersen, te kalmeren, is je lichaam stil. Als dat lukt is een diep bewustzijn mogelijk. Daar is aandacht en toewijding voor nodig. Geef je over aan de stilte en accepteer alles dat opkomt voor wat het is. Oefen er maar eens een tijdje mee en laat me eens weten wat het voor je doet. Het helpt mij, en misschien jou ook. Kom je er niet uit? Ik help je graag verder met wat oefeningen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *