Veranderen? Dat doe je zo!

We hebben de week van de werkstress achter de rug. Een week waarin je veel tips hebt kunnen lezen over hoe je stress kunt verminderen en een betere balans kunt houden tussen werk en privé. Wat heb je er mee gedaan en wat doe je er nog mee? Over tot de orde van de dag of ga je dingen veranderen in je leef en werkritme? Mijn advies: ga er mee door. Een afspraak die je met jezelf maakt betekent nog geen gedragsverandering. Hou minimaal 40 dagen vol. Waarom? Omdat het minimaal 40 dagen kost om een duurzame verandering tot stand te brengen. Je brein heeft die tijd nodig om de verandering “te installeren”. Tijdens die 40 dagen ontstaat er een nieuwe “verbinding” voor dat voorkeurspatroon in je hersenen en zul je merken dat het steeds gemakkelijker gaat.
 
Natuurlijk kun je deze truc op alles toepassen dat je graag wilt of wilt veranderen. Stoppen met roken, gaan sporten, gezonder gaan eten, of ooit in mijn geval: elke dag yoga op je mat, pranayama en balansoefeningen.
 
Is dat gemakkelijk? Niet altijd. De volgende tips kunnen je hierin ondersteunen:
 
1. Mis je een dag? Begin dan weer opnieuw bij dag 1.
2. Schrijf elke dag op wat dat nieuwe gedrag met je deed. Wees zo specifiek mogelijk. Wat was nuttig? Wat maakte het gemakkelijker? Helpt een ochtend of een avondroutine?
3. Deel je ervaringen. Vind iemand die je kan ondersteunen. Zoek de verbinding met iemand die bijvoorbeeld ook een 40 dagen traject doet. Waarom? Het helpt om je te omgeven met mensen die eenzelfde traject doen. Je kunt elkaar advies geven, je aan de ander optrekken, successen delen en aanmoedigen.
 
Na veertig dagen weet je wat het je heeft gebracht. Grote kans dat je gewoon door wilt gaan op dat nieuw ingeslagen pad! Kom je er niet uit? We kunnen samen onderzoeken wat jouw belemmeringen zijn. Ik kan je met een paar gesprekken en oefeningen coachen en op weg helpen.  Bel me gerust als je hulp nodig hebt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *