Gelukkig Nieuwjaar! Heb je nieuwe voornemens?

Gelukkig nieuwjaar! Een nieuw jaar begint voor veel mensen met goede voornemens. Nieuwe mogelijkheden voor verandering en groei. We weten allemaal dat het vaak niet goed afloopt met goede voornemens. Op 1 januari zitten de sportscholen vol, in maart is het weer rustig. Hoe zorg je er voor dat die goede voornemens niet in februari al in de prullenbak zijn beland? Eigenlijk heel simpel. Hou het gemakkelijk, leg de lat niet te hoog en maak resultaten meetbaar. Dan blijf je gemotiveerd! Hieronder vind je nog wat tips!

Maak het specifiek

De meeste goede voornemens hebben te maken met gewichtsverlies en werken aan je conditie. Gaan sporten. Dat is een goed voornemen, maar wel heel algemeen. Bedenk doelen voor jezelf waar je actief aan kunt werken. Bijvoorbeeld: ik ga elke dag 4 zonnengroeten doen of: ik ga 10 kilometer per week wandelen. Maak er een patroon van.

Verander je eetgewoonten

Het veranderen van je eetgewoonten helpt je een betere conditie te krijgen. Gezond eten zorgt ervoor dat je lichaam goede voedingsstoffen binnenkrijgt en je spijsvertering bevordert. Een goede voeding draagt bij aan herstel in je lichaam. Hoe doe je dat? Stel jezelf doelen. Verminder je koolhydraaten (aardappelen, brood, pasta, zetmelen). Focus op proteïnen en groenten. Vermijd alcohol zoveel mogelijk, of spreek met jezelf af dat je alleen in het weekend (wanneer begint jouw weekend?) een paar glazen drinkt.

Lees artikelen en boeken die je energie geven.

Zoek fijne recepten op het internet, er zijn er heel veel. Maak je nieuwe levensstijl aantrekkelijk en omgeef je met mensen die ook bezig zijn met gezond leven en bewegen. Dat helpt!

Onderhoud je relaties.

Ondersteuning is belangrijk om je nieuwe levensstijl vol te houden. Spreek met mensen af om te gaan sporten, samen naar yoga te gaan, een kop thee te gaan drinken of andere gezellige dingen te gaan doen.

Wees eerlijk tegen jezelf.

Dat klinkt een beetje abstract, maar het is goed om jezelf bij de les te houden. Onderzoek je gevoelens regelmatig. We zijn in dit leven vaak zo druk bezig met werk, alle dingen in huis en verantwoordelijkheden in het leven dat we te weinig stil staan bij hoe het écht met ons gaat. Neem de tijd voor yoga, ademhalingstechnieken. Hoe voelt je lichaam? Hoe denk je over jezelf?

Laat los wat je niet nodig hebt.

Is er een hoop gaande in je leven? Sta eens stil bij hoe nodig je al die dingen hebt. Hoe belangrijk is het over een week? En over een jaar? Iedereen heeft dingen in zijn leven die eigenlijk ballast zijn. Ruim ze op. In je huis, letterlijk de rommel opruimen, maar ook je sociale media, zaken die je storen, etc. etc. Je voelt je beter als je leven simpeler is. Heus.

Maak een dagboekje

Schrijf op hoe het gaat met je vorderingen, waar je tegenaan loopt. Het helpt je je doelen helder voor ogen te houden en geeft je inzicht in wat je kunt veranderen. Deel je vorderingen met goede vrienden en sta open voor hulp. En: geloof in jezelf. Jij kunt veel meer dan je denkt!

Lukt het een dag niet? Geen nood. Je kunt elk moment van de dag, elke minuut weer opnieuw beginnen! Succes dit jaar. Ik hoop je snel in één van mijn yogalessen aan te treffen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *