Dharana

Dit weekend was ik bij mijn vriendin Petra. We volgden samen de 100 uurs opleiding aan de Yogadocentopleiding en terwijl ik daar verder ging om mijn 200 uuropleiding te voltooien koos zij er voor om dat deel in India te doen. Dit weekend zagen we elkaar weer en we hadden elkaar veel te vertellen. Over onze wederzijdse vervolgopleidingen, over stappen in ons leven, op het yogapad. We hebben beiden een voorliefde voor pranayama en mediteren. Zij vertelde me over de avonden in Samatva Yogalaya en een methode die daar gebruikt wordt om de aandacht beter naar binnen te richten. Stap 6 op het achtvoudig pad van Pantajali. Dharana, ofwel concentratie. De aandacht op één punt richten. Het verstand, ego en rede onder controle brengen. Hoe ga je om met je verstand? Het verstand is het geheel van gedachten die heel moeilijk onder controle te brengen zijn omdat ze zo snel wisselen. Door te kijken hoe we denken en op welke wijze we ons verstand kunnen gebruiken is het mogelijk om ons zonder verwarring op één ding te richten. In India gebruikten ze daar een kaars voor. Kaarsmeditatie. Geïntrigeerd ging ik daar gisteren mee aan de slag. Het is niet moeilijk, je hebt er alleen kaarslicht, tijd en (innerlijke) rust voor nodig.

Gisteravond zette ik een kaars op een meter afstand en stak hem aan. Daarna deed ik de lichten uit en ging ik op mijn bolster zitten. Rustig ademen, de punt van mijn tong tegen het gehemelte en dan in de kaars kijken. De aandacht richten op het blauwe gedeelte van de vlam. In het begin dwalen je gedachten af, maar het wordt al snel gemakkelijker, zeker als je gewend bent te mediteren. Elke keer als je gedachten afdwalen breng je de aandacht terug naar de vlam. Gisteravond merkte ik dat het na een poosje lijkt alsof de vlam dichterbij komt. Een beetje alsof het licht je vult, er geen afstand meer is. Ik werd er heel rustig van. Aan het eind sloot ik mijn ogen, ademde een aantal keren heel diep in, hield mijn adem een paar seconden vast, ademde toen uit en hield ook daar de adem weer vast voor ik weer inademde.   Stilte, focus en het voelde licht en vredig aan. Vannacht sliep ik heel vast en dat is voor mijn doen uitzonderlijk. Wat het leegmaken van je hoofd met je kan doen. “Get out of your head, get into your heart”. Just be. Dat is álles dat je nodig hebt om tot rust te komen. Ik ga deze oefening de komende weken thuis herhalen, en natuurlijk zal hij ook tijdens mijn opleiding in India terugkomen. Nieuwsgierig geworden? Je weet nu hoe het werkt. Laat me gerust weten wat je ervaringen zijn met deze vorm van concentratie en meditatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *