It’s time to rest

Zoals veel mensen begon ik ooit met Hatha Yoga. Het kon me niet krachtig en intensief genoeg zijn. De liggende houdingen ervaarde ik altijd als een soort compensatie voor al die power in het uur ervoor. Toen ik tijdens mijn docentopleiding een les restorative yoga meemaakte verveelde ik me te pletter. Wauw. Ergernis. Gewoon een beetje niksen paste niet zo bij mijn leven destijds. Dacht ik.

Hoe meer ik dieper ging in yogabeoefening en de yogafilosofie, hoe meer ik zachtere yogavormen begon te waarderen. Want hoe geërgerd ik soms ook was tijdens die yin en restorative lessen, het deed wel iets met me. Raakte wel iets aan. En nadien voelde ik me veelal uitgeruster en ook: soepeler.

Mijn man ziet het als luie yoga, zelfs comateuze yoga. Je doet namelijk niet veel in een restorative yogales. Er zijn veel minder houdingen, voor het overgrote deel liggend of zittend, en je houdt ze allemaal lang vast, varierend van 5 tot 15 minuten. Wat ook echt anders is, is het gebruik van props. Dekens, riemen, blokken, stevige lichaamskussens die bolsters worden genoemd – om je gewicht te ondersteunen en je spieren te laten ontspannen. En dan lig je daar en je doet niets, je bent gewoon – iets wat voor veel van ons iets is om je schuldig of gespannen door te voelen om te doen. Wat niks doen is lui. En lui is niet goed. Wij plakken graag stickertjes. Oordelen over niets doen.

Naar mate de tijd verstreek veranderde mijn lichaam. Al die power, ik kon het niet meer. Mijn behoefte veranderde. Ik ontwikkelde een liefde voor yin yoga. Voor restorative yoga. Vaak voelde ik me een soort nieuwe vrouw na de les. Alsof mijn lichaam de rust omarmde. Mijn accu weer oplaadde. Al die bolsters en hulpmiddelen hielpen me om houdingen die ik soms staand gewend was, op een hele zachte manier te voelen zonder die kracht in te zetten. En me daar wel bij te voelen.Hersteloefeningen werken omdat je je spier- en hersenfunctie herstellen. Je moet er even inkomen, maar na ongeveer 10 minuten is er een verschuiving in je systeem. Dan heb je geen behoefte meer om te bewegen of je bezig te houden met wat er om je heen gebeurt. Die diepe ontspanning en innerlijke aandacht staat in yogatraditie bekend als pratyahara. Een bewuste terugtrekking uit de zintuigen Ofwel: de staat waarin je rust in je ware zelf.

Wetenschappers begrijpen niet helemaal waarom mensen zich niet alleen uitgerust, maar ook herboren voelen door restorative yoga. Onderzoek wijst uit dat restorative yoga meetbare gezondheidsvoordelen heeft. Zo daalt je bloedsuikerspiegel, kun je toch gewichtverliezen als je niets doet. Dat heeft mogelijk te maken met dingen die we minder goed kunnen meten. Mindfulness, ontspanning, beter slapen. Studies suggereren ook dat restorative yoga opvliegers tijdens de menopauze kan verminderen, vermoeidheid kan verminderen en de kwaliteit van leven van vrouwen met borstkanker kan verbeteren. Langdurig, regelmatig beoefenen kan een buffer worden tegen chronische stress.

Na jaren op de mat, brachten restorative yogavormen me meer rust en acceptatie om te zijn in het nu. Mijn accu op peil te houden en op te laden. Ik kan niet meer zonder.In Rhenen geef ik één keer per week op woensdag Restorative Yoga. Ik nodig je uit om – ook wanneer je weerstand voelt en je denkt dat nietsdoen een zonde is – eens zo’n les te volgen. Objectief te voelen wat het met je doet. Juist in een wereld waarin de waan van de dag regeert.Vanavond is er nog plek! Zie ik je op de mat? Je props wachten op je!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *